انواع ماهی دریایی جنوب

ویژگی های انواع ماهی جنوب

ماهیان دریایی جنوب اغلب فاقد تیغ های ریز هستند و این امر سبب می گردد تا مصارف گسترده تری را در سبد غذایی خانواده ها داشته باشند.
در بیشتر رستوران ها از فیله های ماهی جنوب برای طبخ غذاهای لوکس و گران قیمت استفاده می گردد. دلیل توصیه پزشکان به استفاده از محصولات دریایی ، به علت تغذیه مناسب آبزیان جنوب از جاندارن ریز جثه دریا ، می باشد که میزان مواد معدنی نظیر کلسیم ، ید ، منیزیم ، سلنیوم ، امگا ۳ و انواع ویتامین ها همچون ویتامین A ، B ، D ، k بسیار بالا بوده و می تواند برای وعده های غذایی کلیه افراد (سالمندان ، کودکان ، زنان باردار ، ورزشکاران و ..) ایده آل باشد.

انواع ماهی جنوب را بشناسید!

اهالی ساکن جنوب کشور با اغلب اسامی که در ذیل معرفی می نماییم آشنا هستند ولی اگر از دیگر خطه های کشور عزیزمان هستید و تنها تعدادی از آبزیان جنوب را می شناسید ، این مطلب به شما کمک خواهد کرد تا نسبت به سایر گونه ها شناخت پیدا نموده و با ویژگی های آن ها به طور اجمالی آشنا گردید. بدین ترتیب قادر خواهید بود تا تنوع بیشتری را در پخت غذاهای دریایی ایجاد نمایید و از خواص منحصر به فرد هریک نیز بهره مند شوید!

ماهی شیر

بدون شک ماهی شیر یکی از معروف ترین اسامی است که در میان انواع ماهی جنوب شنیده اید! این ماهی تقریباً بدون خار و تیغ است و دلیل مرغوبیت و گران تر بودن قیمت آن نسبت به سایر آبزیان دریایی همین موضوع می باشد. گوشت نرم آن با رنگی روشن و بافتی منسجم شباهت بی نظیری با گوشت لُخم مرغ یا گوسفند دارد. علاوه بر اینکه این ماهی دارای فواید و خواص ارزشمندی است که هرگز نمی توان مواد مغذی موجود در آن را با مرغ یا گوسفند برابر دانست.

 

بدن کشیده و دوکی شکل با رنگ سبز یا آبی تیره مایل به سیاه که طول آن به ۲۲۰ سانتی متر نیز می رسد. دو پهلوی آن نقره ای رنگ است. گوشت فراوان دارد و ضایعاتش بسیار کم است.
اگر نگاهی به کتاب آشپزی بیندازید تعداد بی شماری غذا را خواهید یافت که می توان با فیله این ماهی خوش طعم جنوبی طبخ نمود.

 

توجه : درصورت تمایل به دانستن خواص منحصر به فرد این ماهی برای بدن ، حتماً مطلب « فواید ماهی شیر » را مطالعه نمایید.

ماهی شوریده

یکی دیگر از انواع ماهی جنوب ، ماهی شوریده می باشد که شبیه به ماهی سفید شمال است با بدنی نسبتاً پهن و مستطیلی ، پوزه نوک تیز ، رنگ مایل به قهوه ای – طلایی و در قسمت پایین بدن بیشتر به سفید متمایل است و حداکثر طول آن حدود ۷۰ سانتی متر می باشد. گوشت آن سفید ، نرم و کم تیغ است و قبل یا بعد از پخت به آسانی از گوشت ماهی جدا می گردد. در مراسمات و جشن ها معمولاً ماهی شوریده به صورت شکم پُر و درسته سرو می شود

توجه : این ماهی سرشار از نیاسین (ویتامین B3) است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد که در مطلب « خواص ماهی شوریده » به طور کامل به آن پرداخته شده است.

ماهی حلوا سفید

ماهی زبیدی یا حلوا سفید از دیگر آبزیان معروف در بین انواع ماهی جنوب است که به دلیل چربی بسیار کم و میزان کالری پایین ، طرفداران زیادی دارد. بدن این ماهی تقریباً لوزی شکل است با پوزه به جلو آمده ، باله دمی دو تکه دارد که قسمت پائین بلندتر است. رنگ آن در قسمت های پائین بدن و روی شکم نقره ای – سفید می باشد و حداکثر طول آن ۶۰cm است.

علت نام گذاری زبیدی که از سوی خوزستانی ها برای این نوع ماهی در نظر گرفته شده است ، مرغوبیت و ممتاز بودن آن است و زبیدی در زبان عربی به معنی برگزیده می باشد. این ماهی علاوه بر مواد مغذی بالا ، طعم بسیار خوبی دارد که می تواند اکثر ذائقه ها را راضی نگه دارد.

ماهی حلوا سیاه

بدن ماهی حلوا سیاه نیز همچون حلوا سفید تقریباً لوزی شکل است با این تفاوت که باریک تر است و رنگ آن خاکستری – قهوه ای است و طول آن به ۵۵ سانتی متر می رسد. گوشت حلوای سیاه به لطافت حلوای سفید نیست ولی دارای طعم فوق العاده ای می باشد.

ماهی حلوا سیاه نیز نظیر هم نوع سفید خود ، دارای کالری پایینی می باشد و به همین علت مناسب رژیم های درمانی لاغری می باشد.

ماهی هامور

از دیگر انواع ماهی جنوب ، ماهی هامور یا حُمور می باشد. رنگ بدن این ماهی قهوه ای مایل به قرمز است و فک پایینی بلندتر از فک بالا می باشد. طول بدن آن به ۱۲۰ سانتی متر می رسد. هامور دارای گونه های مختلفی نظیر خال نارنجی ، خاکی ، مالاباری و سفید می باشد که نوع هامور سفید از بقیه مرغوب تر است.

علت محبوبیت این ماهی برای اهالی خوزستان ، لعاب فراوانی است که از پوست آن برای تهیه قلیه حاصل می شود. همچنین گوشت آن پس از پختن خُرد نمی شود و انسجام خوبی دارد و این یک مزیت برای تهیه خورشت ها و قلیه ماهی به حساب می آید.

ماهی سرخو

همان گونه از نام ماهی سرخو مشخص است ، بدن این ماهی به رنگ قرمز – نارنجی می باشد. این ماهی دارای گونه های زرد مایل به قهوه ای نیز می هست ولی بیشتر نوع قرمز رنگ آن صید شده و به فروش می رسد. طول بدن آن متفاوت است و بین ۳۰ تا ۷۰ سانتی متر متغیر می باشد.

گوشت آن سفید و نرم است و دارای پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ فراوانی است که برای بدن انسان ضروری می باشند. این ماهی را می توان به صورت سرخ کرده یا بخار پز طبخ نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

EnglishIran